6 de març del 2018

Com la dislèxia afecta en el procés lector i escriptor


La dislèxia és un trastorn que afecta principalment a les habilitats relacionades amb la lectura fluent i en la seva escriptura sempre hi quan no hi hagin altres alteracions neurològiques o sensorials que justifiquin aquestes dificultats. Les habilitats en les que solen tenir més problemes són:

1. La consciència fonològica: Aquesta habilitat s’encarrega d’identificar i manipular els sons de les paraules i està reconeguda com l’habilitat fonamental per realitzar els processos d’anàlisi (desgranar una paraula so per so) i síntesi (ajuntar els sons per formar una paraula) quan escrivim.

2. La memòria fonològica: És l’habilitat necessària per retenir l’odre seqüencial del material verbal durant un curt període de temps. Un exercici que serveix per treballar aquesta habilitat podria ser: recordar una llista de paraules, números, instruccions, etc.

3. La velocitat de processament verbal: Es tracta del temps que necessitem per processar la informació verbal, allò que ens diuen, i que ens resulta familiar com grafies, per exemple.

4. Altres dificultats que poden anar associades: dificultats en alguns aspectes del llenguatge (és a dir, a l’hora d’explicar-nos), dificultats en la coordinació motora, en el càlcul mental o en la concentració i la planificació però cap d’aquestes dificultats determina una dislèxia.

Actualment es coneix l’àrea cerebral encarregada de la descodificació (anomenada “gir angular”) i hi ha l’evidència que fills de pares amb dislèxia tenen un alt risc de presentar aquest trastorn. Tot i així, la investigació sobre la transmissió genètica no està tancada del tot. Encara hem de conèixer moltes més coses sobre la dislèxia.


Marta Jurado
Logopeda Núm col. 3811